KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Tygryski

GRUPA III "TYGRYSKI" - dzieci 5 i 6-letnie

Z grupą starszaków pracują  nauczycielki: Agnieszka Głowacka i Jadwiga Korzekwa. 
Oddział jest czynny w godzinach 8.00-16.00. 

Nasza aktywność w maju:

  1. Cuda i dziwy (04-07.05.2021r.)
    Słuchanie opowiadania Widzowskiej ,,Mikrusek”, wiersza ,,Halo, tu mówi Ziemia”, wiersza I. Salach ,,W Toruniu żył Kopernik”, oglądanie albumów, książek i ilustracji o kosmosie, kosmonautach, pojazdach kosmicznych oraz urządzeniach do obserwacji kosmosu, zwrócenie uwagi na nazwy i kolejność planet w Układzie Słonecznym oraz ich budowę, prace plastyczne ,,Rakieta” , ,,Dzień i Noc” – powstanie pór dnia, piosenki ,,Chciałbym być odkrywcą”, ,,Zielone ufoludki”, ,,Układ Słoneczny”, utrwalenie nazw figur geometrycznych, segregowanie wg określonej cechy, zabawa w emocje ,,Jesteśmy na planecie np. Radości”, utrwalenie liter – analiza i synteza wyrazów, zabawy i ćwiczenia ruchowe
  2. Wiosna na łące (10-14.05.2021r.):
    rozmowa na temat środowiska łąki w oparciu o opowiadania Jadwigi Korczakowskiej pt. „Dziwne zielone” oraz ilustracje – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, rozpoznawanie i nazywanie roślin występujących na łące, zapoznanie z cyklem rozwojowym żaby; nazywanie w języku angielskim: żaba – frog, motyl – butterfly, pszczoła – bee, kwiat – flower; utrwalenie nazw kolorów: What color is it? It is in: red, green, blue, yellow; kształtowanie poczucia rytmu, określanie nastroju piosenki; wykonanie pracy plastycznej metodą stemplowania – stemplowanie tła za pomocą kartki maczanej w farbie oraz stemplowanie kwiatów za pomocą patyczka do uszu; rozwijanie sprawności rachunkowych, rozwijanie orientacji przestrzennej (5l), rozwijanie umiejętności logicznego myślenia (5l), utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń(6l); wykonywanie gąsienic z bibuły z małych zespołach wg instrukcji nauczycielki; zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla; słuchanie opowiadania Heleny Bechlerowej pt. „O żabkach w czerwonych czapkach” - rozmowa na temat znaczenia barwy ochronnej zwierząt, na podstawie motyli i żab – zwracanie uwagi na przystosowanie zwierząt do życia w danym środowisku, rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii
  3. Poznajemy różne zawody (17-21.05.2021r.):
    Słuchanie wiersza J. Tuwima ,,Wszyscy dla wszystkich”, teatrzyk wg utworu J. Porazińskiej ,,Jak szukano igiełki Hani”, zapoznanie z wybranymi zawodami np. malarz, krawcowa, ogrodnik oraz charakterystycznymi przedmiotami dotyczącymi danego zawodu, zwrócenie uwagi na potrzebne w danym zawodzie umiejętności oraz wiedzę, mierzenie za pomocą miarki krawieckiejposługiwanie się pojęciami długi, krótki, prace plastyczne ,,Kropka”, lepienie z plasteliny pieczywa, projektowanie swoich bluzek, koszul i sukienek, piosenki ,,Jestem sobie ogrodniczka”, ,,Kwiatowa wróżka”, historyjka obrazkowa ,,Jak powstaje chleb”, utrwalenie poznanych liter, podział wyrazów na sylaby i głoski.
  1. Nasi kochani rodzice (24-28.05.2021r.):
    słuchanie opowiadania Ireny Landau pt. „Wróżka Weronika - wypowiadanie się na temat spędzania wolnego czasu z rodzicami; globalne czytanie wyrazów kojarzących się z wyrazem „dom”; powtarzanie w języku angielskim słów: mama – mother, tata – father, dziecko – child, rodzina – family; rozwijanie muzykalności, ilustrowanie piosenki ruchem, nauka piosenki na pamięć; wykonanie upominku dla mamy; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10, układanie zapisów graficznych dodawania i odejmowania dwóch liczb (6l); praca plastyczna poprzedzona opowiadaniem J. Papuzińskiej pt. „Jak mama odczarowała wielkoluda”; udział w wycieczce autokarowej do Pasieki w Lipce (przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki np. zakładanie kamizelek odblaskowych, nie oddalanie się od opiekuna w czasie wycieczki, przestrzeganie zakazu brania do rąk nieznanych, znalezionych przedmiotów)

Koła zainteresowań:

Kółko czytelnicze

  • Wiersze i opowiadania o rodzinie np. ,,Nasza mama czarodziejka” J. Papuzińskiej

Koło teatralne „Mali Aktorzy”:

  • „Wywiad z kotem i psem” - ekspresja słowna
  • „Nad wodą”, „Nad łąką” – ekspresja ruchowa przy muzyce z użyciem szarfy, chusty animacyjnej, kolorowych chustek
  • Zabawy kształtujące wyobraźnię.
    Etiuda pantomimiczna: „Pokaż, co widzisz?”, „Maski”, „Malowanie obrazu”.
  • Muzykoterapia.
    Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce i twórczym opowiadaniu

Ważne wydarzenia:

  • 28.05. – wycieczka autokarowa do Pasieki w Lipce

Nasza aktywność w miesiącu marcu 2021:

  1. W świecie teatru (01-05.03.2021r.):
    Uważne słuchanie wiersza i wypowiadanie się na temat jego treści; przybliżenie zawodu aktora, wyjaśnienie pojęć związanych z teatrem: scena, kurtyna, widownia, pacynka, marionetka, jawajka, kukiełka; nazywanie w języku angielskim: teatr – theatre, aktor – actor; zapoznanie z literą „Z”: małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l); układanie schematów i modeli słów: zegar, Zenek (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych liter; umuzykalnianie dzieci, nauka piosenki na pamięć; wykonywanie afisza informującego o wymyślonym przez dzieci przedstawieniu teatralnym z wykorzystaniem zgromadzonych materiałów – praca w grupach; utrwalenie dodawania w zakresie ośmiu, wprowadzenie zapisu odejmowania (6l); zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9; praca techniczno-plastyczna, wykonanie papierowych sylwet przyklejonego do drewnianych wykałaczek; zabawy w kąciku teatralnym; przedstawienie przez dzieci wymyślonej scenki teatralnej z użyciem wykonanych sylwet
  2. Muzyka jest wszędzie (08-12.03.2021r.):
    Zabawy i ćwiczenia z literą małe ,,u” i wielkie ,,U’’, analiza i synteza wyrazów, podział na sylaby i głoski, układanie schematów wyrazów, zaznaczanie w wyrazach samogłosek i spółgłosek, słuchanie opowiadania M. Orłonia ,,Zbuntowana orkiestra”, wprowadzenie znaku odejmowania – ubywanie i odkładanie elementów, zabawy z gamą C-dur, kolorowe nutki – praca plastyczna, malujemy nastrój utworu muzycznego, poznajemy instrumenty muzyczne, rozpoznajemy dźwięki instrumentów, gramy na instrumentach własnego pomysłu, muzyka dawniej i dziś, poznajemy wartości kilku nut, piosenka ,,Zielona półnutka”.
  3. Nadchodzi wiosna (15-19.03.2021r.):
    Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zarembiny pt. „W marcu jak w garncu” z jednoczesnym wskazywaniem obrazków przedstawiających różne elementy pogody; powtarzanie w języku angielskim słowa: wiosna - spring, rain, sun, snow, wind; zapoznanie z literą „c”: małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l), układanie schematów i modeli słów: cebula, Cezary (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych lit; rozwijanie muzykalności, ilustrowanie piosenki ruchem, utrwalenie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren; praca plastyczna malowanie farbami plakatowymi na kartonie A3 na temat „Wiosna idzie przez świat”, zapoznanie z zapisem graficznym liczby 10, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10, układanie zapisów graficznych dodawania i odejmowania dwóch liczb (6l); rozmowa na temat pierwszych wiosennych kwiatów, zapoznanie z rozwojem tulipana; założenie hodowli wodnych, w ziemi oraz na podłożu z waty; samodzielne opowiadanie historyjki obrazkowej.
  4. Ptaki witają wiosnę (22-26.03.2021r.):
    Zabawy i ćwiczenia z literą małe ,,ł’’ i wielkie ,,Ł’’, analiza i synteza wyrazów, podział na sylaby i głoski, układanie schematów wyrazów, zaznaczanie w wyrazach samogłosek i spółgłosek, słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej ,,Gdzie budować gniazdo”, poznajemy różne rodzaje gniazd, ptaki przylatujące do Polski na wiosnę i odlatujące z Polski, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, ptasie gniazda – praca plastyczna, wesoła wilga – praca plastyczna, piosenka,, Maszeruje wiosna”, ,,Przyleciały z daleka”, inscenizacja wiersza ,,Ptasie perypetie’’ A. Bober, historyjka obrazkowa ,,Bociany”.
  5. Wkrótce Wielkanoc (29.03.-02.04.2021r):
    Rozmowa na temat zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi na podstawie wiersza, zgromadzonych ilustracji i własnych doświadczeń dzieci – poznawanie zwyczajów wielkanocnych, poznanie różnych tradycyjnych technik zdobienia jajek (kraszanki, pisanki, oklejanki, rysowanki, skrobanki, drapanki); nazywanie w języku angielskim: Ester (iste) – Wielkanoc, egg – jajko zapoznanie z literą „Ł”: małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l), układanie schematów i modeli słów: łopata, Łucja (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych liter; rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – oglądanie historyjki obrazkowej, opowiadanie jej treści według kolejności zdarzeń; praca plastyczna – ozdabianie piankowej sylwety pisanki według własnego pomysłu zgromadzonymi materiałami plastycznymi, banie o estetykę pracy i porządek po zakończeniu działalności plastycznej; klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych (wielkości), tworzenie zbiorów przedmiotów i porównywanie liczebności zbiorów, przypomnienie i utrwalenie określeń: tyle samo, więcej o, mniej o; historyjka obrazkowa – oglądanie obrazków, wycinanie ich, układanie według kolejności zdarzeń i przyklejanie na kartce- opowiadanie historyjki; praca techniczno-plastyczna z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym, żółtego kartonu, gotowych oczu; zapoznanie dzieci z dekoracją wielkanocnego stołu w oparciu o wysłuchane opowiadanie

Koła zainteresowań:

Kółko czytelnicze:

  • Z okazji Światowego Dnia Poezji czytamy wiersze J. Brzechwy i J. Tuwima
  • Czytamy opowiadania i wiersze o tematyce wiosennej oraz przylotach i odlotach ptaków, budowaniu gniazd przez ptaki.

Koło teatralne „Mali Aktorzy”:

  • Zabawy pantomimiczne.
    Zagadki mimiczno – ruchowe „Kim jestem?”, „Co robię?”
  • Zabawy w teatrzyku sylwet, pacynkaowym lub kukiełkowym wg tekstów J. Brzechwy, J. Tuwima i własnych.
  • Zabawy taneczne:
    „Taniec z szarfami” – improwizacje taneczne przy muzyce instrumentalnej.
  • Improwizacje słowno – ruchowe.
    „Marzanna” – układanie tekstów związanych z marzanną, rytmizacja i melodyzacja tekstów na instrumentach perkusyjnych.
  • Zabawy twórcze
    „Kalambury – smoki” – rysowanie smoków wg wskazówek kolegów.
    „Uszaki, nosaki i inne stworki” – rysowanie „tajemniczych stworków” nie posiadających oczu, w zamian receptory słuchu, węchy i smaku rekompensują ich brak.

Ważne wydarzenia :

  • Zabawy na Święto Kobiet – Dziewczynek
  • Zabawy na Święto Mężczyzn – Chłopców
  • Konkurs piosenki w grupie

Nasza aktywność w miesiącu lutym 2021:

  1. Bezpieczne zabawy zimą (01-05.02.2021r.):
    Rozmowa na podstawie utworu i własnych przeżyć dzieci na temat bezpiecznych zabaw zimowych; powtarzanie w języku angielskim słowa: bałwan – snowman, sanki – sled, łyżwy – ice skates, narty – skis; utrwalenie słownictwa: zima – winter, śnieg – snow, wiatr – wind, lód – ice; zapoznanie z literą „N”: małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l, układanie schematów i modeli słów: narty, Nela (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych liter; umuzykalnianie ,kształtowanie poczucia rytmu., tworzenie akompaniamentu na trójkącie; rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na dwie cechy; wykonanie papierowego narciarza przyklejonego do drewnianych patyczków i wspierającego się na wykałaczkach – praca techniczno-plastyczna; rozmowa na temat sportów zimowych z wykorzystaniem wiersza
  2. Jestem samodzielny w kuchni (08-12.02.2021r.):
    Zabawy i ćwiczenia z literą małą – g i wielką G, analiza i synteza wyrazów, podział na sylaby i głoski, zwiedzanie kuchni przedszkolnej – zapoznanie ze sprzętami , wiersz D. Gellner ,,Podwieczorek w kolorowy wzorek” – łączenie pory dnia z nazwą posiłków, zabawy z piosenką ,,Witaminki”, ,,Pychotka – maskotka”, opowiadanie E. Szeptyńskiej ,,Zarozumiała łyżeczka”, praca plastyczna - ,,Wesoła kanapka”, ,,Matematyczne ciasteczka”, prawidłowe ułożenie sztućców, zasady żywienia, piramida żywieniowa, utrwalenie kierunków – prawo, lewo.
  3. Znamy te baśnie (15-19.02.2021r.):
    Dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich, aktywizowanie umysłu i emocji dzieci w toku odgrywania scenek dramowych; powtarzanie w języku angielskim słowa: baśń – fairy tale, bajka -story, książka – book; zapoznanie z literą „W”: małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l); układanie schematów i modeli słów: waga, Waldek (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych liter; rozwijanie muzykalności, określanie kierunku linii melodycznej w piosence (wznoszenie się melodii i jej opadanie), rozwijanie szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy; praca techniczno-plastyczna, wykonanie kukiełki z drewnianej łyżki i zgromadzonych materiałów: kawałki materiałów, włóczki, oczy, plastelina, bibuła, sznurek itp.; zabawy matematyczne – rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem graficznym liczby 8, układanie zapisów graficznych dodawania dwóch liczb (6l); historyjka obrazkowa, zapoznanie z etapami powstawania książki; zapoznanie z zawodami związanymi z powstawaniem książki – prezentacja multimedialna, wykorzystanie komputera klasowego; praca plastyczna - wykonanie zakładki do książki z kolorowego papieru technicznego, dekorowanie zakładki wyciętymi elementami z kolorowego papieru, kreatywnymi ozdobami np. cekiny, pióra, papierowe kwiaty, dorysowywanie ozdób kredkami; słuchanie baśni pt. „Kot w butach” (w opracowaniu Hanny Januszewskiej) – zachęcanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat baśni; rozpoznawanie bohaterów znanych baśni, zapoznanie z pracą bibliotekarza.
  4. Chciałbym być matematykiem (22-26.02.2021r.)
    Zabawy i ćwiczenia z literą małą – p i wielką P, analiza i synteza wyrazów, podział na sylaby i głoski, opowiadanie J. Porazińskiej ,,Dwunastu braci” – utrwalenie nazw miesięcy, zabawy i ćwiczenia mierzenia długości – miarka krawiecka, zabawy i ćwiczenia na wadze szalkowej – ważymy produkty, piosenka ,,Figury geometryczne”, praca plastyczna ,,Wehikuł czasu – zegar”, ,,Wesoły kalendarz”.

Koła zainteresowań:

Koło teatralne „Mali Aktorzy”:

  • Zabawy taneczne
    Swobodne improwizacje taneczne do muzyki dyskotekowej.
    Aerobik - gimnastyka rytmiczna do muzyki tanecznej
    Przygotowanie układu tanecznego: „Chocholatte”
  • Zabawa dramatyczna w formie opowieści ruchowej. Zabawa dramatyczna – „Spotkanie w krainie baśni”
  • Taniec z szarfami – improwizacje taneczne przy muzyce instrumentalnej

Kółko czytelnicze:

  • Bezpieczne ferie -bezpieczeństwo zabaw na śniegu - czytanie bajek i opowiadań o bezpieczeństwie np. ,,Zasady bezpieczeństwa nie tylko dla przedszkolaków” Joanna Krzyżanek
  • Słuchanie bajek i opowiadań z płyty czytanych przez aktorów w ramach akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Czytanie utworów związanych z tematyką matematyczną ,,Pufik maluje swój dom” – przedmioty w kształcie figur, ,Wyścig samochodów”- przeliczanie zbiorów.

Ważne wydarzenia:

  • Walentynki – gry i zabawy muzyczno –ruchowe
  • Zabawy matematyczne – najlepszy matematyk

Nasza aktywność w miesiącu styczniu 2021:

  1. Przyszła do nas zima (04.01-08.01.2021r.):
    rozmowa z dziećmi na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń oraz reprodukcji malarskiej przedstawiającej krajobraz zimowy; określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy; nazywanie w języku angielskim – zima – winter, śnieg – snow, wiatr – wind, lód – ice; wypowiadanie się pełnymi zdaniami; zapoznanie z literą „R”: małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l); układanie schematów i modeli słów: rak, Radek (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych liter; umuzykalnianie dzieci, zagadki słuchowe „Jaki to instrument?” (instrumenty perkusyjne), utrwalanie pojęć: "zwrotka, refren"; wykonanie ozdób do sukni Pani Zimy z zastosowaniem elementów metody D. Dziamskiej – rytmiczne kreślenie wiązki z punktu; ćwiczenia w liczeniu – rozwijanie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0; wykonanie bałwanka z masy solnej i zgromadzonych materiałów (ziele angielskie, plastikowe nakrętki, kolorowy papier, kolorowy filc, gałęzie itp.); określanie pogody i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy; pobudzanie zmysłów; badanie i określanie właściwości fizycznych wody, śniegu i lodu; rozwijanie umiejętności uważnego prowadzenia obserwacji i formułowania wniosków;
  2. Zwierzęta są głodne (11.01-15.01.2021r.):
    zabawy i ćwiczenia z literą małą – s i wielką S, analiza i synteza wyrazów, podział na sylaby i głoski, zabawy z liczbą 7,poznanie jej zapisu graficznego, łączenie zbiorów z liczbą, poznajemy nazwy i cechy charakterystyczne ptaków przylatujących do nas na zimę oraz ich pożywienie, opowiadanie  Kownackiej "Śpiewająca choinka", H. Zdzitowieckiej ,,Przy leśnych paśnikach”,  piosenka "Ptasi bar", prace plastyczne – ptaszek gazeciarz, ptaki w karmniku, wiersz P. Boręsewicza "Zimowe dni" – utrwalenie nazw dni tygodnia;
  3. Święto Babci i Dziadka (18.01-22.01.2021r.):
    rozwijanie mowy, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dany temat; powtarzanie w języku angielskim słowa: babcia – grandmother, dziadek – grandfather; zapoznanie z literą "B": małą i wielką, drukowaną (5l) i pisaną (6l); układanie schematów i modeli słów: balony, Borys (6l.), rozwijanie wrażliwości fonetycznej, utrwalenie poznanych liter; rozwijanie umiejętności wokalnych; wykonanie upominku dla babci i dziadka, sklejanie końców paska papieru, przyklejanie gotowych elementów do sylwety serca, wykonanie łodygi z patyczka do szaszłyków i papieru kolorowego, wycinanie papierowych liści i przymocowanie ich i sylwety serca do łodygi; uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka; przedstawienie krótkiego programu artystycznego; ćwiczenia w liczeniu, zwrócenie uwagi, że wynik liczenia nie zależy od tego, z jakiego miejsca rozpoczynamy liczenie oraz, że ostatni z wypowiadanych liczebników określa liczbę liczonych elementów, rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych; rysowanie kredkami drewnianymi portretu babci i dziadka, ozdabianie ramki gotowymi elementami według własnego pomysłu; rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich, orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie;
  4. Bale w karnawale (25.01-29.01.2021r.):
    zabawy i ćwiczenia z poznanymi literami – rozpoznawanie wśród innych, analiza i synteza wyrazów, budowanie wyrazów dwusylabowych, próby ich czytania, inscenizacja utworu I. Salach "Rok i jego dzieci" – utrwalenie nazw poszczególnych miesięcy, łączenie ich z porą roku, przeliczanie przedmiotów 1-7, wyjaśnienie pojęcia "karnawał", słuchanie opowiadania O. Masiuk "Bal karnawałowy", prace plastyczne – maska, wesoły Pan Karnawał, zabawy ruchowo – muzyczne z poznanymi piosenkami, piosenka ,"Bal w przedszkolu";

Koła zainteresowań:

Kółko czytelnicze:

  • Bajkowe babcie i bajkowi dziadkowie – czytanie bajek i opowiadań
  • W karnawałowym rytmie – utwory o zabawach i tańcach w Polsce i na Świecie

Koło teatralne „Mali Aktorzy”:

  • Scenki dramowe.
    „Pożar”, „Niebezpieczne zabawy na lodzie”, „Niebezpieczne zabawy na śniegu” – odgrywanie scenek za pomocą słów, gestu i mimiki.
  • Zabawy muzyczne rozwijające twórczą wyobraźnię:
    Muzykowanie na instrumentach perkusyjnych, przyborach kuchennych, – tworzenia swobodnych tekstów, wyliczanek, melodyzacja i rytmizacja tekstów.
  • Ekspresja ruchowa:
    Zabawy w parach – „Jestem skałą”, „Rowerkiem”, „Miotłą”, „Kotkiem” itp.
  • Tworzenie opowiadania grupowego: "I nagle..."

Ważne wydarzenia:

  • 20.01.2021r. - Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
  • 27.01.2021r. - Zabawa karnawałowa - przebierańce

Nasza aktywność w grudniu 2020r.

Tu rosły paprocie:

  • wypowiadanie się pełnymi zdaniami
  • opisywanie jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury
  • podawanie słów rozpoczynające się określoną głoską
  • nazywanie w języku angielskim wybranych słów i zwrotów o tematyce świątecznej dinosaur, bone
  • zapoznanie z produktami powstałymi wskutek chemicznej przeróbki węgla,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi, ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na konkretach
  • kształtowanie poczucia rytmu, wykorzystywanie nowych efektów dźwiękowych
  • wykonanie dinozaura z plasteliny wg własnego pomysłu
  • rozwijanie analiz i syntezy oraz pamięci słuchowej

Na wigilijnym stole

  • kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  • zapoznawanie ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia w różnych krajach
  • opowiadanie jak wyglądają święta w domu rodzinnym dziecka
  • nazywanie w języku angielskim wybranych słów i zwrotów o tematyce świątecznej: tree, Cristmas tree, snow, bell, Father Christmas, Christmas, „Christmas Eve, Merry Christmas!
  • zapoznanie z literą „l”: małą i wielką, drukowaną (5-latki) i pisaną (6-latki)
  • czyta globalnie swoje imię
  • rozwijanie umiejętności wokalnych
  • wykonanie ozdoby choinkowej wg instrukcji
  • rozwijanie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi, ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na konkretach
  • liczenie przedmiotów ustawionych w szereg lub rząd stosownie do swoich możliwości (5l)
  • segregowanie przedmiotów wg jednej cechy (5l), dwóch cech (6l)

Koła zainteresowań:

Koło teatralne „Mali Aktorzy”:

  1. Zabawy naprężające i rozluźniające:

„Figurki”, „Ślimaki”, „Nakręcane zabawki”, „Chory pajac”, „Jaskółki”, „Bajka”, „Zabawa w balony”, „Góra lodowa”, „Dzieci leżą na podłodze”.

  1. Zabawy twórcze.
    • „Język elfów” – tworzenie charakterystycznego języka danej rodziny bajkowej, układanie dialogów, tworzenie improwizacji słownych , mimicznych , ruchowych,
    • ekspresja ruchowa „Wirujące śnieżynki” przy muzyce Czajkowskiego,
    • ekspresja słowna „Za co lubimy zimę?”

Nasza aktywność w listopadzie 2020r.

  1. Jesienne nastroje
    Zabawy i ćwiczenia z literą małą –i i wielką I, analiza i synteza wyrazów, podział na sylaby i głoski zapoznanie z figurą geometryczną trójkątem, posługiwanie się liczebnikiem porządkowym trzeci, wprowadzenie nazwy nowego miesiąca ,,listopad”, poznajemy cechy charakterystyczne dla szarugi jesiennej – porwisty wiatr, szara pogoda, wichura, grzmoty, mżawka, poznajemy piosenkę ,,Jesienny deszcz”, słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby ,,Niezwykła podróż kropel wody” – obieg wody w przyrodzie, praca plastyczna ,,Parasol Pani Jesieni”, ,,Chmurka i kropelki, utrwalamy nazwy pór roku – jesień, zima, wiosna, lato.
  2. Listopadowe Święto:
    Poznawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flaga, godło, hymn; kształtowanie postawy przynależności do narodu polskiego; wykonanie flagi Polski z kolorowego papieru i patyczka do szaszłyków; „Mazurek Dąbrowskiego” – nauka hymnu na pamięć; powtarzanie w języku angielskim nazwy: country – państwo, Poland – Polska; uczestniczenie w obchodach uroczystości z okazji Święta Niepodległości – 11 Listopada; projektowanie kompozycji z figur geometrycznych; nazywanie poznane figur geometrycznych; rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem naszego kraju, poznanie najdłuższej rzeki Polski – Wisły od źródeł do ujścia i poznanie niektórych miast leżących nad Wisłą.
  3. Dbamy o swoje zdrowie
    Zabawy i ćwiczenia z literą małe – t i wielką T, analiza i synteza prostych wyrazów, utrwalenie kolorów – samogłoski to kolor czerwony, spółgłoski to kolor niebieski, zapoznanie z zapisem graficznym liczby 5, wysłuchanie wiersza L. Wiszniewskiego ,,Przyjaciele zajączka”, zapoznanie się z zawodem lekarza oraz jego specjalnościami np. okulista, dentysta, potrzeba zażywania leków w czasie choroby, nauka piosenki ,,Kubek pasta”, wysłuchanie opowiadania Łącz ,,Drobnoustroje”, praca plastyczna ,,Wesoły ręcznik”, ,,Mój kubek”, wiersz M. Brykczyńskiego ,,O prawach dziecka”.
  4. Moje domowe zwierzątko:
    Wzbogacenie wiadomości na temat domowych ulubieńców, ich zwyczajów, pielęgnowania, przysmaków oraz zachowania ostrożności względem zwierząt obcych; nazywanie w języku angielskim wybranych zwierząt – dog – pies, cat – kot, hamster – chomik, fish – ryba; zapoznanie z literą „d”: małą i wielką, drukowaną (5-latki) i pisaną (6-latki); rozwijanie umiejętności wokalnych; aktywny udział w organizowanych przez nauczycielkę różnorodnych zajęciach, zabawach, pląsach i tańcach integracyjnych organizowanych z okazji Dnia Pluszowego Misia; lepienie z plasteliny wybranego przez siebie zwierzaka domowego; udział zabawach Andrzejkowych – poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym, wrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie.

Ważne wydarzenia:

  • 10 listopada – obchody Dnia Niepodległości 11 Listopada
  • 13 listopada – wysłuchanie bajki przeczytanej przez zaproszonego gościa w ramach programu Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
  • 25 listopada – obchody Dnia Pluszowego Misia
  • 27 listopada – zabawy Andrzejkowe

Koła zainteresowań:

Kółko czytelnicze:

  • Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek - wspólne obejrzenie  bajek i ich przeczytanie. Zabawy wokół postaci bajkowych ,,Czy znasz tą bajkę”.
  • W związku z przypadającym Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka czytanie dzieciom o ich prawach oraz  rozmowy na ten temat. Zachęcenie do narysowania wybranego prawa.

Koło teatralne „Mali Aktorzy”:

  • Zabawy pantomimiczne:
    Historyjki typu: „Siadasz przy stole, częstujesz się ciastkiem, słodzisz herbatę, rozsypujesz cukier, co robisz?”, wyrażanie uczuć i nastrojów.
  • Zabawy zręcznościowe przy muzyce:
    Zabawy: „ Krople wody”,„ Szczepy indiańskie”, „Z czym kojarzy Ci się ta muzyka?”, swobodne improwizacje taneczne do muzyki dyskotekowej.
  • Ekspresja słowna „Jestem liściem, kolorem”.
  • „Wywiad z jeżem i wiewiórką” - rozmowy improwizowane.

Nasza aktywność w październiku 2020r.

  1. Co robią zwierzęta jesienią?:
    zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zim, zapoznanie z piosenką pt. "Wiewióreczka", rozpoznawanie natężenia dźwięków, wypełnianie farbą plakatową konturów wiewiórki, ozdabianie ogona paskami papieru kolorowego, dorysowywanie kredką ołówkową gałęzi drzewa, tworzenie zbiorów przedmiotów, posługiwanie się liczebnikami w aspektach głównym i porządkowym, opowiadanie historyjki obrazkowej własnymi słowami, tworzenie kompozycji przestrzennych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego łączonego za pomocą plasteliny, przyporządkowywanie ilustracji zwierząt do ilustracji  ich domów.
  2. Jesień w sadzie:
    zabawy i ćwiczenia z literą małą –o i wielką O, poznajemy owoce rosnące w sadzie i egzotyczne (ananas, mango), rozpoznajemy je po wyglądzie, kształcie i smaku, zapoznanie z zapisem graficznym liczb 1 i 2, poznajemy piosenkę "Polka prawdziwa", słuchamy wiersza D. Gellner "Pod drzewami", wykonujemy szaszłyki owocowe, wycinanka "Owoce w koszyku", zabawa tematyczna "W sklepie" – zapoznanie z zawodem sprzedawcy.
  3. Jesień na działce:
    rozpoznawanie i nazywanie warzyw i ich części jadalnych, poznawanie wybranych warzyw przy pomocy zmysłów: wzroku, dotyku, węchu i smaku, opowiadanie czym zajmuje się ogrodnik i jakie narzędzia są potrzebne mu do pracy, rozpoznawanie i nazywanie litery "a" małej i wielkiej drukowanej (5l), małej i wielkiej pisanej (6l), wspólne śpiewanie piosenki pt. "Jesień w sadzie i w ogrodzie", wykonywanie odbitek z matryc zrobionych z warzyw, praca w małych zespołach, porządkowanie warzyw wg gatunku, przeliczanie elementów liczebnikami głównymi, poznanie zapisu graficznego cyfry 3, wykonanie kukiełek z warzyw z wykorzystaniem pasków bibuły, papieru kolorowego, plasteliny, wykałaczce, inscenizacja wiersza J. Koczanowskiej pt. "W jesiennym ogrodzie", z wykorzystaniem warzywnych kukiełek – zachęcanie do zabawy w teatr, poznawanie sposobów przygotowania warzyw na zimę.
  4. O sobie samym:
    zabawy i ćwiczenia z literą małe – m i wielką M, analiza i synteza prostych wyrazów, zapoznanie z figurą geometryczną- kwadratem, poznajemy swoje emocje: dobre i złe, nazywamy je, przedstawiamy je za pomocą: gestu, głosu i mimiki, wysłuchanie bajki "Mateuszek na zaczarowanej wyspie", posługiwanie się czarodziejskimi słowami: proszę, dziękuje, przepraszam, zapoznanie z piosenką "Podajmy sobie ręce", "Czarodziejskie słowa", praca plastyczna "Wesołe i smutne buzie", "Drzewko dobroci", wysłuchanie wiersza E. Ostrowskiej "Tajemnicze słowa".
  5. Zgierz – moje miasto:
    rozmowa na temat miasta Zgierza w oparciu o utwór Wandy Chotomskiej pt. "Przygody jeża spod miasta Zgierza", rozpoznawanie i nazywanie litery "e" małej i wielkiej drukowanej (5l), małej i wielkiej pisanej (6l), udział w wycieczce autokarowej do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Łodzi w lesie Łagiewnickim na warsztaty "Las jesienną porą", poznanie pracy leśniczego, przeliczanie budynków, określanie których jest mniej, wskazywanie najniższego i najwyższego budynku, osłuchanie z tekstem i melodią piosenki "Cztery córy miał tata", hejnałem miasta Zgierza, "Jeż" – praca techniczno-plastyczna – praca w małych zespołach, uświadomienie konieczności prawidłowego adresowania listów.

Nasze koła zainteresowań:

"Mali Aktorzy":

  • Ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne – "Wesołe zabawy z wiatrem" – tworzenie odgłosów wiatru, "Co to jest wiatr?" – zabawy badawcze balonem, "Jesteśmy wiatrem" – ekspresja ruchowa.
  • Zabawy kształtujące koncentrację: "Wszyscy w szeregu", "Morze –brzeg".
  • Ćwiczenia doskonalące koordynację ruchów: "Ósemki", "Kukiełki", "Lustro".
  • Zabawy pantomimiczne: etiuda pantomimiczna "Pokaż, co widzisz?" – prezentowanie za pomocą ruchu, gestu, mimiki czynność przedstawioną na obrazku.
  • Zabawy kształtujące wyobraźnię: "Co by się wydarzyło, gdyby..." – ćwiczenia  twórcze, wymyślanie zakończenia do bajek.
  • Zabawy kształtujące wyobraźnię: "Co trzymasz w ręku?".

Ważne wydarzenia:

  • 2 października – udział w obchodach "Światowego Dnia Uśmiechu"
  • 19 października – warsztaty z kodowania w Bibliotece Pedagogicznej w Zgierzu.
  • 21 października – Pasowanie na Przedszkolaka dzieci nowo przyjętych.
  • 27 października – wycieczka autokarowa do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Łodzi w lesie Łagiewnickim na warsztaty "Las jesienną porą"

Nasza aktywność we wrześniu2020r.

  1. Witajcie w przedszkolu.
    Poznajemy: nowych kolegów i koleżanki, piosenkę pt. "Zbójnicy w przedszkolu", pomieszczenia w naszym przedszkolu, zwroty grzecznościowe i możliwości ich wykorzystana, sposoby klasyfikowania zabawek, swój znaczek, Kodeks Przedszkolaka i zasady zachowania się w grupie, sposób przedstawienia się w języku angielskim, zwrot "I am..."
  2. Wspomnienia z wakacji.
    Poznajemy kolory na mapie oznaczające zbiorniki wodne, rzeki, niziny, góry, odszukiwanie na mapie Morza Bałtyckiego, Wisły, Tatr i Warszawy, układamy proste schematy wyrazowe, praca plastyczna ,,Statki na morzu”, poznanie piosenki "Kropelka złotych marzeń", pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, wiersze "Nad morzem" i "Na hali".
  3. Droga do przedszkola.
    Poznajemy: zasady w ruchu pieszym, piosenkę pt. "Uwaga – czerwone światło!", figurę geometryczną koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, numery alarmowe 999, 998, 997 i 112, zawód policjanta, strażaka i ratownika medycznego, sposoby łączenia materiałów plastycznych takich jak karton i papier, słowa w języku angielskim "red, green".
  4. Idzie jesień przez las i park.
    Poznajemy: cechy charakterystyczne dla nowej pory roku jesieni, praca plastyczna "Jesienne drzewa", tworzenie rytmów jesiennych, poznanie piosenki "Idzie jesień poprzez świat", poznanie opowiadania "Jesienna wyprawa" oraz wiersza "Grzyby".

Ważne wydarzenia:

  • udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Kropki, udział w Ogólnopolskim Dniu Przedszkolaka,
  • udział w akcji "Sprzątanie Świata", wycieczka do parku – obserwacja przyrody jesienią, Witamy Panią Jesień- zabawy z piosenką.